احادیث و روایات
احادیث و روایات
رسول خدا (ص) می فرمایند:«دجال در امت من بیرون می شود در چهل روز ، پس خداوند عیسی بن مریم را مأمور می کند او را طلب می کند و از بین می برد.» و حضرت علی (ع) ضمن یک خطبه طولانی فرمود:«مهدی (ع) با یارانش از مکه به بیت المقدس می آیند، و در آن مکان بین آن حضرت با دجال و ارتش او، جنگ واقع می شود، دجال و ارتش او مفتضحانه شکست می خورند ، به طوری که از اول تار آخر آنها به هلاکت می رسند و دنیا آباد می شود و حضرت مهدی (ع) عدالت و قسط را در جهان به پا می دارد، و طبق روایتی آن حضرت دجال را در کناسه کوفه به دار می زند.»
بعضی از علما چون شیخ صدوق(ره) با استناد به پاره ای از روایات از جمله روایت امیرالمومنین معتقدند که غرض و هدف الهی ، بر این تعلق گرفته است که دجال زنده باشد و کسی نتواند او را بکشد تا دجال آینده باشد.
محدث قمی (ره) می گوید: در روایت ابو امامه است که رسول خدا (ص) فرمودند: «هر مؤمنی که دجال را ببیند آب دهان خود را بر روی او بیندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نماید، و میان او و لشکر قائم (ع) جنگ واقع شود و بلاخره آن ملعون به دست مبارک حضرت حجت (عج) یا به دست عیسی بن مریم (ع) کشته شود.»
البته عقیده شیعه بر این است که امام مهدی (عج) است که دجال را می کشد نه حضرت عیسی(ع) .
با توجه به خصوصیاتی که ذکر شد و در بعضی موارد با هم اختلاف دارند، بعضی معتقدند: همان گونه که از ریشه لغت دجال از یک سو و از منابع حدیث از سوی دیگر استفاده می شود، دجال منحصر به فرد معینی نیست ، بلکه عنوانی است کلی برای افراد پر تزویر و حیله گر که برای کشیدن توده های مردم به دنبال خود از هر وسیله ای استفاده می کنند، چنان که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:«هر پیامبری بعد از نوح قوم خود را از فتنه دجال بر حذر داشت و من نیز شما را بر حذر می دارم.»
ممکن است این نظر درست باشد، چون اگر از مفاهیم رمزی کفایی روایات مورد بحث صرف نظر کنیم، بیشتر آنها از نظر ضوابط سندی ، اخبار واحدی می باشند که چندان معتبر نیستند.
طبق احاديث معتبر اهل بيت، هر کدام از امامان عليهم السلام با شهادت از دنيا رفته اند. حال حضرت حجت پس از اينکه تمام دنيا پر از عدل و صلح شد چگونه به شهادت خواهد رسيد؟
در اينکه آقا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف چگونه از دنيا خواهد رفت، روايات مختلفي نقل شده است.
در برخي از روايات آمده است که آن حضرت مدتي حکومت مي کند سپس وفات مي نمايد و مسلمانان بر او نماز مي گذارند[1]و در بعضي از روايات آمده که امام حسين عليه السلام بر او نماز مي¬خواند. از بعضي روايات ديگر استفاده مي شود که مرگ آن حضرت طبيعي نخواهد بود و به دست بعضي از جنايت کاران به شهادت مي¬رسند.[2]
بررسي و قضاوت در اين امر مبتني بر دو مسئله است:[3]
1- آيا تمام امامان معصوم شهيد مي شوند؟ يا امکان دارد بعضي از ائمه (ع) به مرگ طبيعي از دنيا رفته باشند، در فرض اول دليل و مستند آن چيست؟
2- اگر پذيرفتيم که ائمه ديگر همه به شهادت رسيده اند، نسبت به امام زمان(عج) چه خواهد شد؟ اجل طبيعي يا شهادت؟[4]
بدون ترديد امامان معصوم تا زمان امام عصر(عج) همگي معاصر با سردمداران پليد و حاکمان قسي القلب و خون آشام بوده اند، آسايش و آرامش نداشته اند. اما اينکه تمام آن بزرگواران به شهادت رسيده اند و يا برخي از آنان به مرگ طبيعي از دنيا رفته اند، بين علماي شيعه نزديک به زمان معصوم اختلاف است.
شيخ صدوق(ره) که از علماي برجسته و بزرگ شيعه است، بر اين باور است که: «همه معصومين (ع) به اجل غير طبيعي از دنيا رفته اند...کسي که چنين عقيده اي نداشته باشد از ما نيست.»[5]
شيخ مفيد(ره) که او نيز از بزرگان و برجستگان علماي شيعه است، در مورد ائمه بعد از حضرت امام رضا «ع» تشکيک نموده و فرموده است: راهي براي اثبات اين که آنان به شهادت رسيده اند در دست نيست.
علامه مجلسي(ره) پس از آنکه نظر شيخ مفيد را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد، مي¬نويسد: «با توجه به اخبار فراواني که مبني بر شهادت ائمه (ع) در دست است و نيز نمونه هاي خاصي که در برخي از آنان وجود دارد، نمي توان روايات مبني بر شهادت ائمه (ع) را نفي کرد. البته در مورد حضرت علي و حضرت فاطمه تا علي بن موسي عليهم السلام، دليل قطعي بر شهادت آنان داريم و در ديگر ائمه (ع) چنين قطعي نداريم، اما دليلي بر نفي آن هم نداريم.»
بزرگاني که به شهادت همه امامان معصوم عليهم السلام به دست جنايت کاران قائل هستند، مانند صدوق(ره) دلايلي دارند که از آن جمله روايت منقول از امام رضا عليه السلام است که فرمود:«ما منا الا مقتول» هر يک از ما مقتول (در راه خدا) خواهند شد.
و در روايت امام مجتبي عليه السلام آمده است: «ما منا مسموم او مقتول» هر يک از ما به زهر يا به شمشير کشته خواهد شد.[6]
با توجه به نکات بيان شده، روشن شد که اگر نظر مرحوم شيخ صدوق را بپذيريم و به روايات نقل شده پايبند باشيم، امام زمان(عج) هم مانند ائمه قبل از آن حضرت، بدست جنايتکاران به شهادت مي رسند.[7]اما اينکه فرموده ايد: «در عصري که پر از عدل و داد است چه کسي ايشان را به شهادت مي رساند» بايد گفت که: دليلي وجود ندارد که در آن دوره، مردم نتوانند گناه کنند و يا اصلاً گناهي توسط کسي صورت نپذيرد و پر شدن جهان از عدل در زمان حکومت امام زمان (عج)، بمعناي غالبيت عدل و گسترش آن است. همان طوري که در جايي که گفته مي شود امام زمان(عج) بعد از پر شدن ظلم و فساد در زمين، مي آيند، بمعناي شيوع و کثرت ظلم است نه اينکه انسان هاي خوب و عادل در کره زمين پيدا نشوند.
پاورقي ها:
1 – بحار الانوار، ج 52، ص 383.
2 - تاريخ ما بعد الظهور، سيد محمد صدر، ص 881.
3 - مجموعه مطالب فوق از کتاب چشم به راه مهدي(عج) ص 356-357 گرفته شده است.
4 - همان
5 – اعتقادات شيخ صدوق.
6 - کتاب چشم به راه مهدي، ص 359.
7 - همان، ص 360.
مسأله نجاست سگ، یکی از مسائل فقهی اسلام است که در جامعه امروزی، اطلاع از چگونگی آن برای بسیاری حائز اهمیت است. عدهای از سر کنجکاوی می خواهند بدانند که: چرا اسلام سگ را نجس میداند؟ و در کدام آیات یا روایات از متون دینی ما، علت نجاست سگ بیان شده است؟ برخی افراد در این حکم، شک و شبههای ندارند و تنها از “فلسفه نجاست سگ” سؤال میکنند و میخواهند بدانند آیا در اسلام، فقط “حکم نجاست سگ” بیان شده یا علاوه بر این، به فلسفه این حکم نیز اشاره شده است؟
به ادامه مطلب بروید
برای بزرگ و با کیفیت دیدن عکس کلیک کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم - دم آقا گرم که با صحبتهای حماسیش دلگرمی برای مقاومت مشروع و به حق ملت ایران در برابر ظلم و جور جهانی هستش. این هم یه تیکه دیگه از صحبتهای نائب امام زمان (عج) : "ما قبلاً هم اعلان كرديم، قبل از اين حرفها هم ما گفتيم [كه] نظام جمهورى اسلامى دربارهى موضوعات خاصّى كه مصلحت بداند، با اين شيطان براى رفع شرّ او و براى حلّ مشكل، مذاكره ميكند؛ معناى اين آن نيست كه اين ملّت مستأصل شده است، ابداً."
متن کامل در ادامه
منبع اصل عکس و بیانات : khamenei.ir
احادیث و روایات
بسم الله الرحمن الرحیم - در احادیث و روایات فرقهای متعددی بین انسان مجرد و عزب و انسان متاهل بیان شده ما فقط چند تای از آن را در ادامه آورده ایم که در نوع خودش جالب است.
1. تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت میگویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر میشود - دو چیز لازم است: یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. البته قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست. ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمیبرد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمیرساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند.
شیخ صدوق «رحمه الله» در کتاب «ثواب الاعمال» از ابوبصیر نقل کرده است که گفت: بعد از شهادت امام صادق «علیه السّلام» خدمت امّ حمیده مشرّف شدم تا او را تسلیت بگویم، پس از آنکه مدتی گریه کرد و من به خاطر گریه او گریستم فرمود:
از ویژگیهای خانواده مهدی باور، شناخت آسیبها و آفتهای نگه داشتن خانوادگی در دوران آخرالزّمان، حفاظت و پاک نگه داشتن حریم خانه و خانواده از آسیبها و آفات آخرالزّمانی و جایگزینی «فرهنگ انتظار» در برابر «فرهنگ ابتذال» است.
دعای فرج اصلی “الهی عظم البلاء” است.ما در “اللهم کن لولیک الفرج” از خداوند میخواهیم که امام زمان(ع) را تحت حمایت کامل خود بگیرد و او را تا رسیدن به هدف نهاییاش از هر جهت یاری کند.
توضیح کامل در ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم - زنای ذهنی و رفع مشکلات جنسی بعد از ازدواج را در ادامه بخوانید.
جناب شیخ رجبعلی خیاط ذکر « یا خَیرَحَبیبٍ و مَحبوبٍ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ و آلِه» را بعد از دیدن نامحرم موثر و کارساز می دانستند و بارها این ذکر را به اطرافیان توصیه می کردند تا از وسوسه شیطان در امان باشند، می گفتند:" چشمت به نامحرم می افتد، اگر خوشت نیاید که مریضی! پس اگر خوشت آمد فورا چشمت را ببند و سرت را پایین بینداز و بگو: یا خیر حبیب... ؛ یعنی خدایا من تو را می خواهم، اینها چیه، این ها دوست داشتنی نیستند ، هر چه نپاید، دلبستگی نشاید..."
آخرالزمان و مجموعه حوادث آن از جمله مباحثی است که در آیات و روایات اسلامی بدان توجه شده و افزون بر تفسیر و حدیث، در حوزه کلام و مهدویت پژوهی اهمیت ویژه ای دارد. در این نوشتار، نخست مفهوم آخرالزمان و تفاوت آن با اشراط الساعه بررسی شده و نگاه قرآن و دیگر ادیان به این مسئله مدنظر قرار گرفته است. آن گاه مهم ترین رخدادهای آخرالزمان بازکاوی شده اند که عبارتند از: ظاهر شدن دود در آسمان، ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، خروج سفیانی، خروج دجّال، فرود آمدن عیسی علیه السلام از آسمان، خروج یأجوج و مأجوج، خروج دابه الارض و رجعت. این رخدادها در قرآن و نیز روایات فریقین مورد تأکید قرار گرفته اند.
هر چند ممکن است این سوال پیش آید که چرا در تبیین مهدویت و موعود گرایی به بیان اندیشه های سایر ادیان می پردازیم ، آن هم ادیانی که می دانیم آنها از دست تحریف در امان نبوده اند. بررسی این شواهد هر چند که دچار تحریف شده باشند و قصه های افسانه ای دوران کهن وارد آن شده باشد اما می تواند اصالت بحث موعود و منجی را به ثباتی کم نظیر برساند و منجر به تحکیم این اصل گردد .
در قیامت اولین چیزی كه از بنده سوال می شود نماز است، پس اگر آن را تمام انجام داده باشد كه هیچ، و گرنه در آتش انداخته می شود. پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرماید: به راستی كه محبوب ترین اعمال در نزد خدا، نماز و نیكی و جهاد است.
نهان زيستي آخرين پيشواي شيعيان پديده اي است - که به اين صورت - هرگز در تاريخ رخ ننموده و طبيعي است که ذهن کاوشگر انسان همواره اين پرسش را مطرح کند که چرا چنين رخدادي روي داده است؟
پيامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله ) از نگاه انديشمندان غير مسلمان
در این پست نگاهی به انديشمندان غير مسلمان نظري ميافکنيم به گستره پاک و بينهايت گلستان محمّدي، باشد که شميم دلنواز آن يار و دردانه روزگار، ما را سرمست حضور مبارک خويش سازد و خوشه چين دشت گلهاي محمدي باشيم .
جهت مطالعه لطفا به ادامه مطلب بروید .