loading...
پایگاه اندیشه ندبه
خبرنامه سایت+جوایز ماهانه
https://rozup.ir/up/fanni/baner/2.jpg
mounji بازدید : 1401 جمعه 08 فروردین 1393 نظرات (1)
اسلحه کشی بر روی ملک عبدالله در مراسم انتخاب ولیعهد

خبرگزاری فارس: به تازگی اطلاعاتی از جلسه انتخاب ولیعهد عربستان منتشر شده که بیانگر درگیری مسلحانه و اسلحه کشی یکی از شاهزاده های معترض به ولیعهدی نایف بن عبدالعزیز به سمت ملک عبدالله پادشاه این کشور است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ریاض، در پی مرگ سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد پیشین عربستان سعودی به تازگی اخباری از کاخ پادشاهی این کشور در محافل خصوصی منتشر شده که حکایت از درگیری مسلحانه خاندان آل سعود در جریان انتخاب ولیعهد جدید دارد.

در این ماجرا یکی از شاهزاده های معترض به انتخاب نایف بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد فعلی، به سمت ملک عبدالله پادشاه این کشور اسلحه کشیده که منجر به نزاع و درگیری بین شاهزاده ها شده است.

این شاهزاده اعتراض کرده بود که چرا وزیر کشور بعنوان ولیعهد انتخاب شده است. هرچند خاندان حاکم تلاش داشته اند که این خبر به بیرون از کاخ پادشاهی درز نکند، اما بعد از مرگ ولیعهد و بالاگرفتن اختلافات بین شاهزاده ها این خبر بصورت محرمانه توسط یک مقام مسئول در کاخ پادشاهی به دست خبرنگار فارس در ریاض رسید.

به دلیل دودستگی بین خاندان سعودی درباره جانشینی ولیعهد، اختلافات به قدری شدید شده بود که حتی تلویزیون العربیه و مجموعه شبکه های "ام بی سی" خبر مرگ ولیعهد را در رده سوم و چهارم اخبار خود منتشر کردند، بعنوان مثال شبکه العربیه وابسته به خاندان آل سعود با توجه به خصومتی که با دولت سوریه دارد، خبر سوریه را در راس اخبار خود قرار داد و این درحالی است که خبر مرگ ولیعهد و تعیین جانشین وی مهمترین خبر این روزها در عربستان سعودی است.

این نشان می دهد که جنگ قدرت در عربستان بسیار جدی است و نگرانی های جدی در خاندان سلطنتی عربستان دیده می شود. برخی شاهزاده ها تمایل به غرب و کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه دارند، برخی دیگر متمایل به آمریکا هستند و برخی هم استقلال نسبی دارند و بین این سه گروه اختلافات شدیدی وجود دارد ضمن اینکه از نظر اعتقادی نیز بین این شاهزاده ها اختلافات زیادی به چشم می خورد.

با توجه به وضعیت جسمانی نامساعد پادشاه عربستان مسئوله انتخاب ولیعهد تبدیل به یکی از دغدغه های جدی خاندان آل سعود شده است.

دامنه این اختلافات به خانه های شاهزاده های عربستان نیز کشیده شده و همسران آنان به مدت سه سال است که با این مسئله درگیر هستند، زیرا مسئله انتخاب ولیعهد در عربستان به چالشی جدی برای خاندان حاکم تبدیل شده است.

با توجه به اعتراضات اخیر و درگیری مسلحانه بین شاهزاده ها به نظر می رسد پایه های حکومت آل سعود سست شده و این امر بعنوان یک بحران جدی، آینده این کشور را در هاله ای از ابهام قرارداده است و هرگونه احتمال جنگ داخلی در این کشور محتمل است.


نامزد ولیعهد هم مبتلا به سرطان خون است/ طرح‌ موروثی کردن سمت‌ها بین اعضای خانواده

خبرگزاری فارس: فعال سیاسی سعودی با تشریح بیماریهایی که دامن شاهزادگان سعودی را گرفته است، از طرح‌های شاهزادگان سعودی برای موروثی کردن سمت‌ها بین اعضای خانواده شان پرده برداشت.


"حمزه الحسن" فعال سیاسی سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درگذشت ولی عهد این کشور را در روند حکمرانی در ریاض تاثیر گذار خواند و با بیان اینکه هم اکنون جدل بزرگی بین جناح‌های دستگاه حاکم وجود دارد، گفت: آنچه که اکنون حتمی است این است که امور وزارت دفاع که مسئولیت آن بر عهده "سلطان بن عبدالعزیز" بود؛ بخش عظیمی از اداره این امور به پسرش "خالد" واگذار شده است.

وی با بیان اینکه "عبدالرحمن" دیگر فرزند سلطان اجازه نمی‌دهد که وزارت دفاع به برادرش خالد برسد، فوت ولی عهد را مایه بالا گرفتن درگیری بین این دو برادر خواند وافزود: علاوه بر اینکه اختلافات بر سر وزیر بعدی دفاع در عربستان سعودی بالا می‌گیرد، حل و فصل و تعیین جانشین ولی عهد نیز بدون اختلاف نخواهد بود.

شورای بیعت نایف را به ولیعهدی انتخاب می‌کند

الحسن با بیان اینکه سرانجام شاهزاده نایف به ولی عهدی می‌رسد، تاکید کرد که ملت عربستان در مقابل نسلی از سالمندان از جمله پادشاه و وزیر خارجه و وزیر کشور و... قرار گرفته‌اند که با مرگ هر کدام از آنها آتش چنین اختلافات و مشکلاتی دامن حکومت را خواهد گرفت.

این فعال سیاسی سعودی با بیان اینکه نایف قوی‌ترین شخص در بین افراد خانواده حاکم عربستان است، تاکید کرد که امور به گونه‌ای پیش می‌رود که شورای بیعت سرانجام نایف را به عنوان ولی عهد انتخاب کند و پادشاه نیز ناگزیر از پذیرش ولی عهدی شاهزاده نایف است البته مخالفت‌های بسیاری صورت خواهد گرفت. نایف نیز پتانسیل راضی کردن مخالفان با اموال و وعده‌ها و همچنین اعطای سمت‌های جدید را دارد. ولی معتقدم که شاهزاده "طلال" راضی نخواهد شد ولی چاره‌ای جز پذیرش این موضوع را نخواهد داشت.

شاهزاده نایف مبتلا به سرطان خون است

وی با بیان اینکه شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز حاکم منطقه ریاض از سرطان پروستات رنج می‌برد، یاد آور شد که شاهزاده نایف گزینه احتمالی ولی عهد به سرطان خون دچار شده و شخص پادشاه نیز هر چند مدت یکبار دچار عارضه‌های قلبی می‌شود که این موضوع روند حکمرانی توسط این سالمندان فرتوت و بیمار را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد.

نزع و درگیری بین شاهزادگان سعودی

این فعال سیاسی سعودی مقیم لندن از طرح‌های شاهزادگان فرتوت سعودی برای موروثی کردن سمت‌های خود در بین اعضای خانواده خویش پرده برداشت وافزود: به رغم همه تلاش‌ها برای موروثی کردن سمت‌ها و پست‌ها ولی جدال و درگیری بر سر قدرت همچنان در بین فرزندان و نوادگان عبدالعزیز بالا گرفته است.

وی افزود: این درگیری‌ها از جدل بین فرزندان یک شاهزاده به جدل بین فرزندان یک شاهزاده با فرزندان شاهزادگان دیگر گسترش یافته است. برای نمونه می‌توان به رقابت و درگیری‌ بین فرزندان پادشاه با فرزندان شاهزاده نایف اشاره کرد. نایف چندی پیش پسرش "سعود" که در اسپانیا سفیر بود را فرا خوانده و او را معاون خود قرار داده تا بتواند طرح‌های خود را به پیش ببرد.

وخامت حال امیـر ریـاض تکذیب شد

خبرگزاری فارس: یک شاهزاده سعودی اعلام کرد که شایعات وخامت حال امیر شهر ریاض به دلیل مرگ ولی‌عهد دروغ است و صحت ندارد.


به گزارش فارس، شاهزاده سعودی عبدالرحمن بن مساعد اعلام کرد که شایعات وخامت حال امیر ریاض پایتخت عربستان سعودی صحت ندارد.

بن مساعد که ریاست باشگاه ورزشی الهلال عربستان را بر عهده دارد، در صفحه توییتر خود اعلام کرد: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز خوب است و شایعات مغرضانه درباره وخامت حال وی به دلیل مرگ سلطان بن عبدالعزیز ولی‌عهد، صحت ندارد.

روزنامه السبق سعودی نوشت: شایعاتی مغرضانه صبح دیروز از ناخوش شدن شاهزاده سلمان به دلیل شنیدن خبر فوت شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز خبر دادند.

سلمان بن عبدالعزیز در تمام طول مدت درمان سلطان بن عبدالعزیز در آمریکا، وی را همراهی کرده است.

پیش از این مقامات کاخ سفید با حمایت از «سلمان بن عبدالعزیز» شاهزاده لیبرال و غربگرای سعودی که نفوذ زیادی در لایه‌های بالای قدرت در عربستان دارد، به عنوان مهره‌ای شاخص در جهت جایگزینی مطلوب ولی‌عهدی حکومت سعودی گام برداشته‌اند.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محسن در تاریخ 1393/08/23 و 0:23 دقیقه ارسال شده است

ان شاءالله به درک واصل بشن همشون، بگو الهی آمین.
بگو ان شاءالله، ایشالای خودمون.
آخ که چه میشه، یه روایت دیدم، توی وب هم هست، ولی چی میشه که این عبدالله ملعون به درک واصل بشه.
جشن شیعه شروع میشه. بگو ان شاءالله، ایشالای خودمون.
خخخخخخ
یا زهراء


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    صفحات ویژه

     

    استاد رحیم پور ازغدی


         استاد رائفی پور

    تبلیغات
    بنر120 در 240.jpg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 545
  • کل نظرات : 217
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 277
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 548
  • بازدید ماه : 3,121
  • بازدید سال : 44,772
  • بازدید کلی : 724,620
  • کدهای اختصاصی
    لوگوی حمایت از ما

    http://up.hossein-ezzati.ir/up/hossein-ezzati/nodbe2.jpg


    لوگوی همسنگران