loading...
پایگاه اندیشه ندبه
خبرنامه سایت+جوایز ماهانه
https://rozup.ir/up/fanni/baner/2.jpg
mounji بازدید : 520 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)

احادیث و روایات

بسم الله الرحمن الرحیم - ضمن تبریک نیمه شعبان و ولادت با سر سعادت امام زمان (عج) شما را دعوت میکنیم چهل حدیث را از حضرتش در ادامه بخوانید.

 

 



1.توجه امام زمان(علیه السلام) به شیعیان

إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ

اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ ظَاهِرُونَا عَلَى انْتِيَاشِكُمْ مِنْ فِتْنَةٍ قَدْ أَنَافَتْ

عَلَيْكُمْ.‏

بحارالأنوار، ج53، ص174؛ احتجاج، ج2، ص495؛ الخرائج و الجرائح، ج2، ص902.

ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم, كه اگر

جز ايـن بود گرفتاريها به شما روى می آورد و دشمنان, شما را ريشه كـن مى

كردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد، در نجات دادن شما از فتنه هایی که

شما را در بر گرفته است.



2. عمل صالح و تقرب به اهل بیت(علیهم السلام)

فَيَعْمَلُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ مَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ لِيَتَجَنَّبَ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهِيَتِنَا وَ

سَخَطِنَا فَإِنَّ امْرَأً يَبْغَتُهُ فَجْأَةٌ حِينَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا يُنَجِّيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة.

بحارالأنوار، ج53، ص174؛ احتجاج، ج2، ص495.

هريك از شما بايد به آنچه كه او را به دوستى ما نزديك مى سازد, عمل كند واز

آنچه كه خـوشايند ما نبـوده وخشـم ما در آن است, دورى گزيند, زيرا مرگ به طور

ناگهانى انسان را مى گيرد, در وقتى كه توبه برايـش سودى ندارد وپشيمانى او را

از كيفـر مـا به خـاطـر گنـاهـش نجـات نمـى دهــد.


3. تسلیم در برابر دستورات امامان(علیهم السلام)

فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَيْنَا فَعَلَيْنَا الْإِصْدَارُ كَمَا كَانَ مِنَّا الْإِيرَادُ وَ لَا

تُحَاوِلُوا كَشْفَ مَا غُطِّيَ عَنْكُمْ وَ لَا تَمِيلُوا عَنِ الْيَمِينِ وَ تَعْدِلُوا إِلَى الْيَسَارِ وَ اجْعَلُوا

قَصْدَكُمْ إِلَيْنَا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى السُنَّةِ الْوَاضِحَةِ فَقَدْ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَاهِدٌ عَلَيَّ وَ

عَلَيْكُم‏.

غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.

از خـدا بتـرسيد و تسليـم ما شـويد, كارها را به ما واگذاريـد, برماست كه شما را از

سرچشمه, سيراب برگردانيـم, چنان كه بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى

كشف آنچه از شما پـوشيده شده نرويد. به چپ و راست منحرف نشوید. مقصد

خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى كه روشـن است به طـرف مـا قـرار دهيــد.

به تحقیق که من شما را نصیحت کردم و خداوند بر من و شما گواه است.



4. تحقق حتمی حقیقت
أَبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إِلَّا تَمَاماً وَ لِلْبَاطِلِ إِلَّا زُهُوقاً وَ هُوَ شَاهِدٌ عَلَيَّ بِمَا أَذْكُرُه‏.
غیبت شیخ طوسی، ص287؛ بحارالأنوار، ج53، ص 193 و ج50، ص228؛ احتجاج، ج2، ص468.
خـداوند مقدر فرموده است كه حق به مرحله نهايى و كمال خود برسد و باطـل از بيـن رود، وخدا بـر آنچه بيـان نمـودم گواه است.



5. خلقت هدفدار و هدایت پایدار

إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً وَ لَا أَمْهَلَهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ

أَسْمَاعاً وَ أَبْصَاراً وَ قُلُوباً وَ أَلْبَاباً ثُمَّ بَعَثَ إِلَيْهِمُ النَّبِيِّينَ (علیهم السلام) مُبَشِّرِينَ وَ

مُنْذِرِينَ يَأْمُرُونَهُمْ بِطَاعَتِهِ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِيَتِهِ وَ يُعَرِّفُونَهُمْ مَا جَهِلُوهُ مِنْ أَمْرِ

خَالِقِهِمْ وَ دِينِهِمْ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِمْ كِتَاباً وَ بَعَثَ إِلَيْهِمْ مَلَائِكَةً وَ بَايَنَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَنْ بَعَثَهُمْ

بِالْفَضْلِ الَّذِي لَهُمْ عَلَيْهِمْ وَ مَا آتَاهُمْ مِنَ الدَّلَائِلِ الظَّاهِرَةِ وَ الْبَرَاهِينِ الْبَاهِرَةِ وَ الْآيَاتِ

الْغَالِبَةِ.

غیبت شیخ طوسی، ص287؛ بحارالأنوار، ج50، ص228؛ احتجاج، ج2، ص468.

خداوند متعال, خلق را بيهوده نيافريده و آنان را مهمل نگذاشته است, بلكه آنان را

به قـدرتـش آفريـده و بـراى آنها گـوش و چشـم و دل و عقل قرار داده, آن گاه

پيامبران راكه مژده دهنده و ترساننده هستنـد به سـويشان برانگيخت تا به

طاعتـش دستـور دهند واز نافرمانـى اش جلـوگيرى فـرمايند و آنچه را از امـر

خـداونـد و دينشان نمى دانند، به آنها بفهمانند. و بر آنان كتاب فرستاد و به

سـويشان فرشتگان بـرانگيخت تـا آنها ميان خـدا و پيامبـران واسطه باشند، به

واسطه تفضّلـى كه بـر ايشان روا داشته، از دلایل آشکار و برهان های قاطع و آیات

غالب که به ایشان داده است.



6. ظهور حق
إِذَا أَذِنَ اللَّهُ لَنَا فِي الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْبَاطِلُ وَ انْحَسَرَ عَنْكُمْ وَ إِلَى اللَّهِ أَرْغَبُ فِي الْكِفَايَةِ وَ جَمِيلِ الصُّنْعِ وَ الْوَلَايَةِ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
غیبت شیخ طوسی، ص289؛ بحارالأنوار، ج50، ص228و ج53، ص196؛ احتجاج، ج2، ص469.
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد كه سخن گـوييم, حق ظاهر شده و باطل از ميـان خـواهـد رفت وخفقـان از سـر شمـا بـرطـرف خـواهـد شـد.
من به پشتیبانی و همراهی خداوند متعال امیدوارم و هم او برای ما کافی است و چه خوب وکیلی است . درود خدا بر محمدو آل محمد باد.


7. ظهور فقط به اذن خدا
فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً.
کمال الدین، ج2، ص516؛ غیبت شیخ طوسی، ص395؛ إعلام‏الورى، ص445؛ الصراط المستقيم، ج2، ص236.
ظهورى نيست, مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگير شدن زمين از جور و ستم.


8. مدعیان دروغگو
سَيَأْتِي مِنْ شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
کمال الدین، ج2، ص516؛ غیبت شیخ طوسی، ص395؛ إعلام‏الورى، ص445؛ احتجاج، ج2، ص478.
آگاه بـاشيـد به زودى كسانـى ادعاى مشاهده (نيابت خـاصه) مـرا خـواهند كرد. آگاه باشيد هر كـس قبل از ((خروج سفيانى)) و شنيدن صداى آسمانى , ادعاى مشاهده مرا كند دروغگـو و افتـرا زننـده است. و حـركت و نيرويـى جز به خـداى بزرگ نيست.


9. ذخیره الهی
أَنَا بَقِيَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخِيرَةٌ مِنْ نُوحٍ وَ مُصْطَفًى مِنْ إِبْرَاهِيمَ وَ صَفْوَةٌ مِنْ محَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وسلم.
غیبت نعمانی، ص279؛ بحارالأنوار، ج52، ص239.
مـن باقيمانده از آدم و ذخيره نوح و برگزيده ابراهيم و خلاصه محمد (درود خـدا بر همگى آنان باد) هستم.



10. حجت الهی
زَعَمَتِ الظَّلَمَةُ أَنَّ حُجَّةَ اللَّهِ دَاحِضَةٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنَا فِي الْكَلَامِ لَزَالَ الشَّكُّ.
غیبت شیخ طوسی، ص244؛ کمال الدین، ج2، ص430؛کشف الغمه، ج2، ص498.
ستمگران پنداشتند كه حجت خدا از بين رفتنی است, در حالى كه اگر به ما اجازه سخـن گفتـن داده مـى شـد, هـر آينه تمـام شكها را از بيـن مـى بـرديـم.


11. نماز, طرد کننده شیطان
فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطَانِ.
من‏لايحضره‏الفقيه، ج1، ص498؛ تهذیب الاحکام، ج2،ص175؛ احتجاج، ج2، ص479.
هيچ چيز مثل نماز بينى شيطان را به خاك نمى مالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.


12. آزمایش الهی
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْعَمَى بَعْدَ الْجِلَاءِ وَ مِنَ الضَّلَالَةِ بَعْدَ الْهُدَى وَ مِنْ مُوبِقَاتِ الْأَعْمَالِ وَ مُرْدِيَاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون‏.
کمال الدین، ج2، ص510؛ منتخب الانوار، ص128؛ بحارالأنوار، ج53، ص 190.
پناه به خدا مى برم از نابينايى بعد از بينايى و از گمراهى بعد از راهيابـى و از اعمـال نـاشـايسته و فـرو افتـادن در فتنه ها.زیرا خداوند متعال می فرماید : آیا مردم گمان کردند به صرف این که گفتند ایمان آوردیم رها می شوند و آزمایش نمی شوند!


13. حق با ماست
أَنَّ الْحَقَّ مَعَنَا وَ فِينَا لَا يَقُولُ ذَلِكَ سِوَانَا إِلَّا كَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا يَدَّعِيهِ غَيْرُنَا إِلَّا ضَالٌّ غَوِي‏.
کمال الدین، ج2، ص510؛ منتخب الانوار، ص128؛ بحارالأنوار، ج53، ص 190.
حق با ما و در ميان ماست, كسى جز ما چنين نگويد, مگر آن كه دروغگو و افترا زننده باشد.


14. خدا برای ما کافی است
ِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَلَا فَاقَةَ بِنَا إِلَى غَيْرِهِ وَ الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ يُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدَ صَنَائِعِنَا.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
خداوند با ماست و جز خدا به چیزی نیاز نداریم. و حق نیز با ماست لذا اگر کسی هم با ما نباشد هرگز وحشتی نداریم. ما دست پرورده خدا هستیم و مردم نیز دست پرورده های ما می باشند.


15. با ما باشید تا سرگردان نشوید
يَا هَؤُلَاءِ مَا لَكُمْ فِي الرَّيْبِ تَتَرَدَّدُونَ وَ فِي الْحَيْرَةِ تَنْعَكِسُونَ، أَ وَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
ای گروه مردم شما را چه شده که در شک وتردید به سر می برید ودر حیرت سرگردانید؟ آیا سخن خدا را نشنیده اید که می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و رسولش و نیز از ولی امر خود اطاعت کنید.


16. نشانه های الهی
أَوَ مَا رَأَيْتُمْ كَيْفَ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ مَعَاقِلَ تَأْوُونَ إِلَيْهَا وَ أَعْلَاماً تَهْتَدُونَ بِهَا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى أَنْ ظَهَرَ الْمَاضِي (علیه السلام) كُلَّمَا غَابَ عَلَمٌ بَدَا عَلَمٌ وَ إِذَا أَفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمَّا قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ أَبْطَلَ دِينَهُ وَ قَطَعَ السَّبَبَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ كَلَّا مَا كَانَ ذَلِكَ وَ لَا يَكُونُ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ وَ يَظْهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَ هُمْ كَارِهُون‏.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
آیا توجه نکردید که خداوند متعال از زمان آدم تا کنون مراکزی را قرار داد تا به سوی آن ها بروید و نشانه هایی را برایتان نصب کرد تا به واسطه آن ها هدایت شوید؟ هرگاه نشانه ای گم شد، نشانه ای دیگر جایگزین آن می شود وهرگاه ستاره ای افول کرد ستاره ای دیگر طلوع می کند پس آن گاه که امام پیشین (پدرم) رحلت کرد گمان کردید که خداوند متعال دینش را باطل و واسطه ی میان خود و خلقش را از میان برداشت! هرگز چنین نبوده و نخواهد شد تا زمان ظهور که خداوند امر خود را آشکار می فرماید؛ در حالی که آنها دوست ندارند.


17. دانش حقیقی
الْعِلْمُ عِلْمُنَا وَ لَا شَيْ‏ءَ عَلَيْكُمْ مِنْ كُفْرِ مَنْ كَفَر.
غیبت شیخ طوسی، ص373؛ بحارالأنوار، ج53، ص150.
دانـش , دانـش مـاست و از كفـر كـافـر,گزنـدى بـر شمـا نيست.


18. علت تأخیر دیدار
وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيل‏.
بحارالأنوار، ج53، ص176؛ احتجاج، ج2،ص498؛ الخرائج والجرائح، ج2، ص902.
اگرشيعيان ماـ كه خداوند آنها را به طاعت و بندگى خويش موفق بداردـ در وفاى به عهد و پيمان الهى، اتحاد و اتفاق مى داشتند و عهد و پيمان را محترم مـى شمردند, سعادت ديـدار مـا به تـأخـيـر نمـى افتـاد و زودتـر به سعادت ديـدار ما نـائـل مى شدند. که این نشانه صداقت ایشان نسبت به ماست. پس چیزی ما را از ایشان محبوس نمی کند مگرانجام آنچه را که ما دوست نداریم و از طرف آنان توقع و انتظار نداریم. از خداوند متعال یاری می طلبیم و فقط او برای ما کافی و خوب پشتوانه ای است.


19. پیروان نادان
قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشِّيعَةِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ وَ مَنْ دِينُهُ جَنَاحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْه‏.
احتجاج، ج2،ص473؛ بحارالأنوار، ج25، ص266.
نادانان و كـم خـردان شيعه و كسانـى كه بال پشه هم از دينـدارى آنان محكمتـر است مارا آزار می دهند.


20. کارگشایی مشکل مردم
اِرخَص نَفسَكَ وَ اجعَل مَجلِسَكَ فِى الدِّهلِيز وَ اقضِ حَوائِجَ الناسِ.
فرمايشان حضرت بقيه الله,ص 170.
خودت را (بـراى خـدمت) در اختيار مـردم بگذار, ومحل نشستن خويش را در ورودى خـانه قـرار بـده , و حـوائج مـردم را بــرآور.


21. امنیت بخش زمین
إِنِّي لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَأَغْلِقُوا أَبْوَابَ السُّؤَالِ عَمَّا لَا يَعْنِيكُمْ وَ لَا تَتَكَلَّفُوا عِلْمَ مَا قَدْ كُفِيتُم‏.
بحارالأنوار، ج53، ص180؛ کمال الدین، ج2، ص483؛ غیبت شیخ طوسی، ص290؛ کشف الغمه، ج2، ص531.
وجود من براى اهل زمين, سبب امان و آسايش است, همچنان كه ستارگان سبب امان آسمان اند. پس از آنچه ارتباطی به شما ندارد سؤال نکنید و خود را به زحمت نیندازید برای چیزی که از شما نخواسته اند.


22. مراجعه به فقیهان
وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏.
بحارالأنوار، ج53، ص180؛ غیبت شیخ طوسی، ص290؛ وسائل الشیعه، ج27، ص140.
در پيشامـدهاى مهم اجتماعى به راويان حديث ما مراجعه كنيد, زيرا كه آنان حجت مـن بـر شمـا هستنـد و مـن هـم حجت خـدا بـر آنـان هستم.


23. فایده غیبت امام
وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي فَكَالِانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ.
بحارالأنوار، ج52، ص92؛ کمال الدین، ج2، ص483؛ کشف الغمه، ج2، ص531؛ اعلام الوری، ص452؛ احتجاج، ج2، ص469 .
كيفيت بهره ورى از من در دوران غيبت, مانند كيفيت بهره ورى از آفتاب است هنگامى كه ابر آن را از چشمها پنهان سازد.


24. گستره علم امام
إِنَّا يُحِيطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِكُم‏.
بحارالأنوار، ج53، ص174.
علـم ودانـش ما به خبرهاى شما احاطه دارد وچيزى از اخبار شما بر ما پـوشيده نمى ماند.


25. دعا برای فرج
وَ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏.
بحارالأنوار، ج52، ص92؛ کمال الدین، ج2، ص483؛ کشف الغمه، ج2، ص531؛ اعلام الوری، ص452؛ احتجاج، ج2، ص469 .
براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد, زيرا همين دعا كردن, فرج و گشايش شماست.


26. آخرین وحی
أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِيَاءِ وَ بِي يَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي.
بحارالأنوار، ج52، ص30؛ کمال الدین، ج2، ص441؛ غیبت شیخ طوسی، ص246؛الدعوات، ص207.
مـن آخـريـن نفـر از اوصيا هستـم, خـداوند به وسيله من بلا را از خاندان و شيعيانم بر طرف مى گرداند.


27. زمین بدون حجت خدا
أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إِمَّا ظَاهِراً وَ إِمَّا مَغْمُورا.
بحارالأنوار، ج53، ص190؛ کمال الدین، ج2، ص510؛ منتخب الانوار، ص128. و امام على(علیه السلام) فرمودند: اللهم إنك لا تخلي الأرض من حجه إما ظاهرا مشهورا أو خائفا مغمورا. غیبت طوسی، ص221.
آیا نمی دانید که زمین هیچ گاه بدون حجت باقی نخواهد ماند؛ چه آن حجت، امام ظاهر و آشکار باشد و یا در پس پرده غیبت.


28. پرداخت حقوق مالی
أَنَّهُ مَنِ اتَّقَى رَبَّهُ مِنْ إِخْوَانِكَ فِي الدِّينِ وَ خَرَجَ عَلَيْهِ بِمَا هُوَ مُسْتَحِقُّهُ كَانَ آمِناً مِنَ الْفِتْنَةِ الْمُظِلَّةِ وَ مِحَنِهَا الْمُظْلِمَةِ الْمُضِلَّةِ وَ مَنْ بَخِلَ مِنْهُمْ بِمَا أَعَارَهُ اللَّهُ مِنْ نِعْمَتِهِ عَلَى مَنْ أَمَرَهُ بِصِلَتِهِ فَإِنَّهُ يَكُونُ خَاسِراً بِذَلِكَ لِأُولَاهُ وَ آخِرَتِه‏.
بحارالأنوار، ج53، ص176؛ احتجاج، ج2، ص498 .
در قسمتی از نامه امام زمان (ع) به مرحوم شیخ مفید چنین آمده است :
اگر هر یک از برادران دینی تو تقوای الهی را رعایت نموده ، حقوق مالی که بر عهده اش می باشد را به مستحق واقعی آن برساند ، از فتنه های گمراه کننده به راه باطل، محفوظ خواهد ماند و از گرفتاری های تاریک که بر سر همه سایه می افکند در امان خواهد بود
واگر کسی بخل بورزد وآنچه از نعمت هایی که خداوند به رسم امانت در اختیار او قرار داده به مستحق آن و کسانی که باید به ایشان صله دهد نرساند، به این جهت حتما از زیان کاران در دنیا و آخرت خواهد بود .


29. راویان مورد وثوق
فَإِنَّهُ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ مِنْ مَوَالِينَا فِي التَّشْكِيكِ فِيمَا يَرْوِيهِ عَنَّا ثِقَاتُنَا.
بحارالأنوار، ج50، ص318؛ رجال کشّی، ص535؛ وسائل الشیعه؛ ج27؛ ص149.
امام زمان در مورد علمای مورد وثوق خود می فرماید :
د ر مورد روایات واخباری که علمای مورد وثوق ما از جانب ما برای شیعیان نقل می کنند کسی حق تشکیک و تردید ندارد .


30. وظیفه شیعیان به هنگام ظهور
إِذَا بَدَتْ لَكَ أَمَارَاتُ الظُّهُورِ وَ التَّمْكِينِ فَلَا تُبْطِئُ بِإِخْوَانِكَ عَنَّا وَ بِأَهْلِ الْمُسَارَعَةِ إِلَى مَنَارِ الْيَقِينِ وَ ضِيَاءِ مَصَابِيحِ الدِّينِ تَلْقَ رُشْداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
بحارالأنوار، ج52، ص35؛ کمال الدین، ج2، ص448.
آنگاه که نشانه های ظهور برایت آشکار شد، سستی نکن و از برادران و دوستانت که به سوی ما می آیند عقب نمان، به سوی جایگاه نور و یقین و چراغ های پر فروغ دین به سرعت حرکت کن تا راه هدایت را بیابی، ان شاء الله.


31. نشانه های قیام
آيَةُ حَرَكَتِنَا مِنْ هَذِهِ اللُّوثَةِ حَادِثَةٌ بِالْحَرَمِ الْمُعَظَّمِ مِنْ رِجْسِ مُنَافِقٍ مُذَمَّمٍ مُسْتَحِلٍّ لِلدَّمِ الْمُحَرَّمِ يَعْمِدُ بِكَيْدِهِ أَهْلَ الْإِيمَانِ وَ لَا يَبْلُغُ بِذَلِكَ غَرَضَهُ مِنَ الظُّلْمِ لَهُمْ وَ الْعُدْوَانِ لِأَنَّنَا مِنْ وَرَاءِ حِفْظِهِمْ بِالدُّعَاءِ الَّذِي لَا يُحْجَبُ عَنْ مَلِكِ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ، فَلْيَطْمَئِنَّ بِذَلِكَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا الْقُلُوبُ وَ لِيَثِقُوا بِالْكِفَايَةِ مِنْهُ وَ إِنْ رَاعَتْهُمْ بِهِمُ الْخُطُوبُ وَ الْعَاقِبَةُ لِجَمِيلِ صُنْعِ اللَّهِ سُبْحَانَه‏.
بحارالأنوار، ج53، ص176؛ احتجاج، ج2، ص498 .
نشانه آغاز حرکت و خروج ما از این وضعیت، حادثه ای است که در حرم امن الهی و مکه مکرمه توسط شخصی منافق و پست روی می دهد که او ریختن خون مسلمانان را حلال می شمرد و با مکر و فریب، براهل ایمان پیروز می شود ، لکن با وجود ظلم و ستمی که می کند و تجاوزاتی که انجام می دهد به مقصود و هدف خود نمی رسد؛ زیرا ما پشتیبان و دعاگوی شیعیان هستیم و دعای ما قطعی و به عنایت خداوند آسمان و زمین به اجابت می رسد.
بنابر این دل های شیعیان ما باید به این نصرت و پیروزی، محکم و آرام باشد. و مطمئن باشند که خداوند آنان را کفایت می نماید، هر چند در این راه ، سختی ها و مشکلاتی بر آن ها وارد خواهد شد.اما عاقبت زیبا همان است که خداوند سبحان بخواهد.


32. دخل و تصرف در مال امام
مَنْ يَسْتَحِلُّ مَا فِي يَدِهِ مِنْ أَمْوَالِنَا أَوْ يَتَصَرَّفُ فِيهِ تَصَرُّفُهُ فِي مَالِهِ مِنْ غَيْرِ أَمْرِنَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَمَاؤُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ قَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله وسلم): الْمُسْتَحِلُّ مِنْ عِتْرَتِي مَا حَرَّمَ اللَّهُ مَلْعُونٌ عَلَى لِسَانِي وَ لِسَانِ كُلِّ نَبِيٍّ مُجَابٍ، فَمَنْ ظَلَمَنَا كَانَ فِي جُمْلَةِ الظَّالِمِينَ لَنَا وَ كَانَتْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِين‏.
بحارالأنوار، ج53، ص182؛ کمال الدین، ج2، ص520؛ احتجاج، ج2، ص479؛ وسائل الشیعه، ج9، ص540.
اگر کسی بدون امر و اجازه در اموال ما که در اختیار اوست تصرف کند، آن چنان که در اموال خودش تصرف می کند، هر کسی چنین کند ملعون است و از رحمت خدا به دور می باشد و ما اهل بیت نیز در روز قیامت دشمن وی خواهیم بود. به تحقیق که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کسی حلال بداند آنچه را که خداوند برای اهل بیت حرام نموده است، مورد لعن و نفرین من و تمام پیامبران مستجاب الدعوه قرار می گیرند. پس هر کسی که در حق ما ظلم و ستم نماید در زمره ظالمان خواهد بود و به لعن و نفرین خداوند گرفتار خواهد شد ، زیرا قرآن کریم می فرماید : آگاه باشید که لعن و نفرین خداوند بر ظالمین و ستمگران است .


33. یاری خواستن از مردم
يَا أَيُّهَا النَّاسُ! إِنَّا نَسْتَنْصِرُ اللَّهَ وَ مَنْ أَجَابَنَا مِنَ النَّاسِ وَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ مُحَمَّدٍ وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِاللَّهِ وَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله وسلّم)
بحارالأنوار، ج52، ص237؛ غیبت نعمانی، ص279؛ الاختصاص، ص255.
ای مردم! ما از خداوند و از هر کسی که ما را اجابت نماید طلب یاری می کنیم .
ما اهل بیت پیامبرتان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و ما نزدیکترین مردم و سزاوارترین آنان به خدا و محمد صلی الله علیه و آله می باشیم .


34. مغتنم شمردن فرصت تا قبل از مرگ
مُرْ فُلَاناً لَا فَجَعَنَا اللَّهُ بِهِ بِمَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنَ الصِّيَامِ عَلَى مَا أَصِفُ إِمَّا كُلَّ يَوْمٍ أَوْ يَوْماً وَ يَوْماً لَا أَوْ ثَلَاثَةً فِي الشَّهْرِ وَ لَا يَخْلُو كُلَّ يَوْمٍ أَوْ يَوْمَيْنِ مِنْ صَدَقَةٍ عَلَى سِتِّينَ مِسْكِيناً أَوْ مَا يُحَرِّكُهُ عَلَيْهِ النِّيَّةُ وَ مَا جَرَى وَ تَمَّ وَ يَسْتَعْمِلُ نَفْسَهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ اسْتِعْمَالًا شَدِيداً وَ كَذَلِكَ فِي الِاسْتِغْفَارِ وَ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الِاعْتِرَافِ فِي الْقُنُوتِ بِذُنُوبِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْهَا وَ يَجْعَلُ أَبْوَاباً فِي الصَّدَقَةِ وَ الْعِتْقِ عَنْ أَشْيَاءَ يَسِمُهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ يُخْلِصُ نِيَّتَهُ فِي اعْتِقَادِ الْحَقِّ وَ يَصِلُ رَحِمَهُ وَ يَنْشُرُ الْخَيْرَ فِيهَا وَ نَرْجُو أَنْ يَنْفَعَهُ مَكَانُهُ مِنَّا وَ مَا وَهَبَ اللَّهُ مِنْ رِضَانَا عَنْهُ وَ حَمْدِنَا إِيَّاه‏.
بحارالأنوار، ج55، ص255؛ فرج المهموم، ص114؛ مستدرک الوسائل، ج12، ص172.
به فلانی - که خدا ما را به مصیبت او مبتلا نکند – برسان، تا قدرت دارد طبق دستورالعمل ما روزه بگیرد :
1 - یا هر روز را روزه بگیرد یا یک روز در میان و یا حداقل در هر سه ماه سه روز را روزه داشته با شد .
2- هیچ روزی را بدون صدقه سپری نکند؛ یا یک روز در میان به شصت فقیر مسکین صدقه بدهد یا به همان مقداری که نیت کرده است .
3- دائما خودش را به نماز در شب وروز مشغول سازد، خیلی زیاد .
4- همچنین استغفار را زیاد انجام دهد.
5- قرآن را زیاد تلاوت نماید.
6- خدا را به یاد آورد.
7- در دعاها و قنوت به گناهانش اعتراف کند و از آن ها استغفار نماید.
8- برای رهایی از گناهی که به یاد می آورد، از صدقه دادن استفاده کند و یا بنده ای را آزاد نماید.
9- در اعتقاد به امامت و در راه حق، نیت خود را خالص نماید.
10- صله رحم کند و به آن ها بیشتر نیکی کند.


35. اراده الهی
وَ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَ اللَّهِ لَا يُغْلَبُ وَ سِرَّهُ لَا يَظْهَرُ وَ لَا يُعْلَنُ لَظَهَرَ لَكُمْ مِنْ حَقِّنَا مَا تَبْهَرُ مِنْهُ عُقُولُكُمْ وَ يُزِيلُ شُكُوكَكُمْ، لَكِنَّهُ مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ.
بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466؛ غیبت شیخ طوسی، ص285؛ منتخب الانوار، ص118.
(اراده خداوند بر این قرار گرفته که فضایل و اسرار ما فاش نشوند) پس اگر چنین نبود که امر و اراده خدا مغلوب نمی شود و اسرارش فاش نمی گردد، هر آینه عظمت حق ما چنان آشکار می گشت که عقل های همگی را مبهوت خود می کرد و شک و تردید ها را از بین می برد، لکن هر چه خدا بخواهد همان می شود و برای هر کاری وقت معینی است.


36. دعای عافیت
عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الْمَهَالِكِ وَ الْأَسْوَاءِ وَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ كُلِّهَا بِرَحْمَتِهِ، فَإِنَّهُ وَلِيُّ ذَلِكَ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا يَشَاءُ وَ كَانَ لَنَا وَ لَكُمْ وَلِيّاً وَ حَافِظا.
بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466؛ غیبت شیخ طوسی، ص285.
خداوند متعال همه ما و شما را به رحمت و عنایت خودش از تمام مهلکه ها، بدی ها، آفت ها و شرورها دور نماید، چرا که همه چیز به دست او و بر هر چه بخواهد قادر می باشد و اوست که سر پرست و حافظ ما و شماست .


37. وقت ظهور
أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ وَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.
بحارالأنوار، ج52، ص111؛ احتجاج، ج2، ص469؛ غیبت شیخ طوسی، ص290؛ کمال الدین، ج2، ص483.
اما در مورد زمان ظهور، بدانید که آن فقط به دست خداست و کسانی که برای ظهور، وقت تعیین کنند، دروغ میگویند .


38. دعای زمان غیبت جهت فرج
از دعاهايى است كه امام زمان فرمودند در زمان غيبت بخوانيد:
َ اللَّهُمَّ فَثَبِّتْنِي عَلَى دِينِكَ وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ وَ لَيِّنْ قَلْبِي لِوَلِيِّ أَمْرِكَ وَ عَافِنِي مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ وَ ثَبِّتْنِي عَلَى طَاعَةِ وَلِيِّ أَمْرِكَ الَّذِي سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ فَبِإِذْنِكَ غَابَ عَنْ بَرِيَّتِكَ وَ أَمْرَكَ يَنْتَظِرُ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ غَيْرُ مُعَلَّمٍ بِالْوَقْتِ الَّذِي فِيهِ صَلَاحُ أَمْرِ وَلِيِّكَ فِي الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهَارِ أَمْرِهِ وَ كَشْفِ سِرِّهِ وَ صَبِّرْنِي عَلَى ذَلِكَ حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ وَ لَا أَكْشِفَ عَمَّا سَتَرْتَهُ وَ لَا أَبْحَثَ عَمَّا كَتَمْتَهُ وَ لَا أُنَازِعَكَ فِي تَدْبِيرِكَ وَ لَا أَقُولَ لِمَ وَ كَيْفَ وَ مَا بَالُ وَلِيِّ أَمْرِ اللَّهِ لَا يَظْهَرُ وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ وَ أُفَوِّضُ أُمُورِي كُلَّهَا إِلَيْك.
بحارالأنوار، ج52، ص187؛ جمال الاسبوع، ص521.
خدایا پس مرا در دین خود ثابت قدم بدار و به اطاعت و عبادتت مشغولم ساز ، دلم را برای پذیرش ولایت ولی امر نرم کن، و از امتحانات و ابتلائات سایر مردم عافیت بده ، و بر اطاعت از ولی امرت که او را غایب نموده ای ، پایدار بدار ، همان امامی که با اذن تو از مردمان غایب شده و منتظر امر و فرمان توست. و فقط تو می دانی و بهتر از همه می دانی وقت و زمانی که مصلحت است تا به ولی خودت امر فرمایی که امامت خود را ظاهر و اسرار خود را آشکار نماید . خدایا در این انتظار مرا صبری ده تا تعجیل آنچه را که مؤخر نمودی را درخواست نکنم و نخواهم تاخیر آنچه را مقدم نمودی و نیز آنچه را که تو پنهان نمودی آشکار نکنم و از آنچه که مخفی کردی جستجو نکنم ، در تدبیر تو چون و چرا نکرده ، نگویم چرا ؟ چگونه؟ پس چطور ولی امرت ظهور نمی کند ؟ در حالی که ظلم و ستم تمام زمین را فرا گرفته است. بنابر این تدبیر همه امورم را به تو می سپارم.


39. از دستورات امام زمان است که هنگام غیبت این دعا را بخوانید
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِي مِيتَةً جَاهِلِيَّةً وَ لَا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي‏.
کمال الدین، ج2، ص512؛ مصباح المتهجّد، ص411؛ بحارالأنوار، ج52، ص187؛ جمال الاسبوع، ص521؛ البلدالأمين، ص306.این دعا از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است.

خدایا! خودت را به من بشناسان ؛ چرا که اگر تو خودت را به من معرفی نکنی، پیامبرت را نخواهم شناخت .
خدایا! فرستاده ات را به من بشناسان؛ زیرا که اگر پیامبرت را به من معرفی نکنی، حجت تو بعد از او را نخواهم شناخت .
خدایا! حجت خود را به من بشناسان ؛چرا که اگر حجت خود را به من معرفی نکنی، از دین خود گمراه خواهم شد .
خدایا! (به سبب عدم شناخت حجت) مرا به مرگ جاهلیت نمیران و قلب و دلم را پس از هدایت شدن ، گمراه نفرما.


40. نجات از فتنه ها
عافانَا اللهُ وَ إیّاکُم مِنَ الفِتَنِ وَ وَهَبَ لَنا ولَکُم روحَ الیَقینِ وَ اَجارَنا وَإیّاکُم مِن سُوءِالمُنقَلِب.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ احتجاج، ج2، ص466؛ بحار الانوار، ج53، ص178؛ منتخب الانوار، ص117
خداوند متعال ما و شما را از فتنه ها و آشوب ها محفوظ بدارد و به شما روح یقین عطا فرماید و همگی را از بد عاقبتی حفظ نماید.
 
 
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ﴿5﴾قصص
و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست‏شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم (5)
 
منبع : halgheoshagh.blogfa.com
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    صفحات ویژه

     

    استاد رحیم پور ازغدی


         استاد رائفی پور

    تبلیغات
    بنر120 در 240.jpg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 545
  • کل نظرات : 217
  • افراد آنلاین : 24
  • تعداد اعضا : 277
  • آی پی امروز : 179
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 260
  • باردید دیروز : 389
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,722
  • بازدید ماه : 1,722
  • بازدید سال : 60,661
  • بازدید کلی : 740,509
  • کدهای اختصاصی
    لوگوی حمایت از ما

    http://up.hossein-ezzati.ir/up/hossein-ezzati/nodbe2.jpg


    لوگوی همسنگران