loading...
پایگاه اندیشه ندبه
خبرنامه سایت+جوایز ماهانه
https://rozup.ir/up/fanni/baner/2.jpg
mounji بازدید : 411 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/9/2/444291_911.jpg

متن انگلیسی توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ + ترجمه  /  مفاد توافق‌نامه ایران و ۱+ ۵ /  فابیوس: براساس توافق‌نامه، ایران حق غنی‌سازی صلح‌آمیز خواهد داشت  /  لاوروف: حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شد + فیلم و تصاویر / واکنش دنیا

 

@@@ این پست بروز رسانی میشود @@@

 

=======================================

بسم الله الرحمن الرحیم

=======================================

متن انگلیسی توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ + ترجمه

http://anti۶۶۶.ir/main/index.php/archive/all-politics/۷۰-iran-news/۲۱۲۸

=============================

پاسخ رهبر انقلاب به نامه آقای روحانی:

بسمه تعالی
جناب آقای رئیس‌جمهور

دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیات مذاکرات هسته‌ ای و دیگر دست اندرکاران است و می تواند پایه‌ اقدامات هوشمندانه‌ بعدی قرار گیرد. بی شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود انشاء الله. ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد، و چنین خواهد بود انشاء الله.

سیّد علی خامنه‌ای
۳/آذر/۹۲
=============================
روحانی در نامه‌ای به رهبر انقلاب:


متن کامل نامه رییس جمهور به رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است:

بسم‌اله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته

باسلام و تحیات وافره،

خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.

توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرتهای بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.

بی‌شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز دراین مسیر در گرو تداوم ارشادات جنابعالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود.

دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. درنتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرتهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی‌تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد-برد خواهد بود.

اینجانب با تبریک این توفیق الهی به حضور رهبری معظم انقلاب، از هدایت و حمایت جنابعالی سپاسگزارم و با تقدیر و تشکر از پشتیبانی‌های بی‌شائبه ملت بزرگ ایران و گرامیداشت یاد شهیدان هسته‌ای، عهد خالصانه این دولت را در خدمت به این ملت قدرشناس تجدید می‌کنم و استمرار دعای خیر جنابعالی و آحاد ملت را مسئلت دارم.

حسن روحانی

================================

گروه جنگ نرم مشرق- روزنامه‌های مهم دنیا، امروز در صدر اخبار خود به بررسی وضعیت توافق انجام شده با ایران توسط ۱+۵ پرداختند. این روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری در حرکتی تامل برانگیز، ایران را شکست خورده ژنو معرفی کردند!

این پایگاه‌های خبری در اخبار خود از همه مفادی که در توافق‌نامه آمده است فقط نسبت به دو نکته اصرار ورزیده‌اند: اینکه ایران از ساخت سلاح هسته‌ای دست برمی‌دارد و در عوض بخش محدودی از تحریم‌ها لغو خواهد شد.

گاردین:

ایران و شش قدرت جهانی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران در قبال تسکین محدودی از تحریم‌ها به توافق رسیدند. این پیمان به عنوان یک بسته از مراحل اعتماد سازی برای آسایش از یک دهه تنش و رویارویی بر سر آرمان‌های هسته‌ای تهران طراحی شده بود .

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون ، که مسئول هماهنگی مذاکره قدرت های بزرگ با ایران است گفت: اکنون زمان و مکان آن است که تا برای رسیدن به یک راه حل جامع مذاکره شود.

وزیر امور خارجه ایران ، محمد جواد ظریف در یک کنفرانس خبری گفت: این تنها گام نخست است. ما نیاز به شروع به حرکت در جهت بازگرداندن اعتماد داریم ، جهتی که ما باید در آن برخلاف گذشته حرکت کنیم.

وال استریت ژورنال:

میان ایالات متحده و پنج قدرت دیگر یک توافق تاریخی با ایران رخ داد، توافقی برای کاهش بخشی از خفقان اقتصادی در ازای گامی با هدف بستن برنامه هسته‌ای ایران توسط این کشور و تضمین دولت اسلام گرا در این کشور به جهت عدم تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای.

در این قرارداد ایران ملزم به جلوگیری از تولید سوخت اورانیوم غنی شده تا سطح ۲۰ درصد شد و برای حذف ذخایر تهران از مواد شکافت پذیر، که تخمین زده می شود نزدیک به اندازه کافی برای تولید یک بمب هسته‌ای باشد تمهیداتی اندیشیده شد.

در عوض بخشی از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده بر ایران که بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار می‌باشد آزاد خواهد شد.

این قرارداد موقت بوده و برای حدود ۶ ماه است و اجازه خواهد داد تا قدرت‌های بین‌المللی به یک توافق دائمی دست یابند در حالی که کارشناسان معتقدند این آزمونی جدید برای دولت حسن روحانی خواهد بود.

ژروزالم پست:

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که با آمریکا به یک توافق تاریخی رسیده است. اوباما این توافق را قابل ملاحظه‌ترین و ملموس‌ترین پیشرفت از زمان روی کار آمدن روحانی دانست. این درحالی است که محمد جواد ظریف هم‌چنان می‌گوید انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.

هر چند که این توافق از نظر اسرائیل به عنوان بسیار بسیار بعد توصیف شد اما از نظر ایران راه حل مسالمت‌امیز برای حل یک دهه بحران است

بر اساس این توافق، این دیگر نمی‌تواند از مذاکرات به عنوان پوششی برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کند.

ایران وضوحی بی‌سابقه را نه تنها به اماکن هسته‌ای بلکه به مواد خام و معادن اورانیوم خود خواهد گشود. در قبال این کار بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار از طلب‌های خارجی‌اش را تحویل می‌گیرد.

نیویورک تایمز:

ایران غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف کرده و آن را به سطح ۳.۵ نیم درصد خواهد رساند چرا که به بیشتر از آن نیاز نداشته و به این صورت از ساخت بمب اتم بازداشته شده است.

شبکه سی سی تی وی چین:

دیپلمات‌های حاضر در ژنو می‌گویند این توافق بر اساس لگام زدن به برنامه هسته‌ای ایران در قبال تسکین محدود تحریم‌ها صورت گرفته است.

رویترز:

کاخ سفید اعلام کرده است که از مجموع ۱۰۰ میلیارد دلاری که از ایران بلوکه شده، حدود ۷ میلیارد بازگردانده خواهد شد. در حالی که در مقابل، ایران برنامه‌ی هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.

الجزیره:

در میان خبرگزاری‌های عرب زبان که توافق هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ را در سکوت خبری گذاردند، تنها پایگاه خبری الجزیره در مقاله‌ای به بررسی این نکته پرداخت که آمریکا و ایران چطور به توافق هسته‌ای پرداختند.

دویچه وله:

پس از چهار روز مذاکره فشرده میان نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی٬ در نخستین ساعات روز یک‌شنبه توافق هسته‌ای حاصل شد. ایران در برابر کاهش برخی از تحریم‌ها٬ غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف خواهد کرد.

================================


تصاویر/قرائت بیانیه مشترک ایران و ۵+۱در مقر سازمان ملل

 

=============================

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف در پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در آغاز نشست خبری گفت: من ار دوستان ایرانی اجازه می خواهم به احترام بقیه انگلیسی صحبت کنم.

وی افزود: تشکر بسیار از دولت سوییس برای مهمان نوازی و سازمان ملل برای فراهم آوردن فرصت تشکر از خانم اشتون برای راهبری این موضوع همین الان روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم .
ظریف گفت :  می توانیم با همکاری بیشتر پیش رویم این اولین قدم است، باید باز هم با هم بر اساس همان موازینی که این مذاکرات بر اساس آن گشوده شد ، یعنی احترام متقابل کار کنیم تا این مساله تمام شود. باید بر اساس برابری و نفع مشترک آماده هستیم اعتمادی که از دست داده بودیم، احیا کنیم .
ظریف در پاسخ به این سئوال که مهمترین محور توافق امروز چیست ؟ گفت : توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم تر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است . این برنامه ادامه خواهد داشت.

وی درباره ضمانت اجرای تعهد غربی ها پاسخ داد: ما یک کمیته مشترک تشکیل دادیم برای اینکه توافق را مورد پایش قرار دهد و تلاش می کنیم اعتمادی که از بین رفته به وجودبیاید و به سمتی حرکت کنیم که طرفین را هدایت کند  و به توافق لازم برسیم.

ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم.
وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست ، گفت : هدف ما حل مسئله هسته ای بوده است.
وی گفت: ما نتایج را در چند روز گذشته دیدیم در آن جهت حرکت می کنیم و امیدوارم علاوه بر حل مساله هسته ای قدم های محکمی برای اعتماد ایرانیان برداریم، شروع خوبی بود.
ظریف خاطر نشان کرد: هدف اول حل مسئله هسته ای بوده است. من همیشه معتقدم که اگر قادر باشیم جلوی یک عمل غیرقانونی را بگیریم مهم است ، استفاده از زور برای تحریم دیگران که مدت های زیادی است روی میز قرار دارد غیر قانونی است.
وی ادامه داد: در رابطه با حقوق ما اگر معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را بخوانید اشاره کرده به حقوق کشورها که می توانند در چارچوب ان پی تی غنی سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند و بحثی را که در چند سال گذشته متمرکز بودیم این بوده که جامعه بین الملل این حق را به رسمیت بشناسد.
وزیر امور خارجه گفت : بر اساس ان پی تی جامعه بین المللی فکر می کند ما این حق را داریم به غنی سازی بپردازیم.
وزیر خارجه در پاسخ به اینکه گفته می شود در توافق ایران و ۱+۵ اشاره ای به حق غنی سازی نشده گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و شناسایی در آن ماده آمده است.
وی در خصوص مخالفت های احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر با توافق ایران و ۱+۵ خاطر نشان کرد: این موافقت نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است.من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه های خود توضیح خواهیم داد.
وی تاکید کرد:همیشه همسایه های ما در اولویت خواهند بود.
ظریف همچنین در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی بار دیگر تاکید کرد که طبق این توافقنامه هیچ یک از مراکز غنی سازی ایران تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین اراک با همین وضعیت کنونی ادامه می یابد، هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود و تمام مواد غنی شده در ایران می ماند.

وی همچنین خبر داد که طبق این توافق هیچ تحریمی اضافه نخواهد شد و تحریم های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت.

به گفته وزیر امور خارجه با این توافق امکان دسترسی ایران به منابعی که به طور غیر قانونی سلب شده بود فراهم می شود و این روند بلافاصله بعد از اجرای توافقنامه که با فراهم شدن شرایط احتمالا دو تا سه هفته طول خواهد کشید، آغاز خواهد شد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمام اقداماتی که در مرحله اول اجرا خواهد شد اقدامات قابل بازگشت است و هر گونه بدقولی و نقض عهد با واکنش متقابل مواجه خواهد شد و امکان بازگشت وجود دارد.

وی افزود: البته ما از ساز و کار رسیدگی که در توافق دیده شده استفاده خواهیم کرد اما این بدان معنا نیست که ما در شرایطی باشیم که اگر طرف مقابل به تعهدش عمل نکرد موافقتنامه را یکطرفه اجرا کنیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما معتقدیم طرف مقابل تمام راه های غلط را امتحان کرد و امروز به این نتیجه رسید که از این پنجره ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران باز شده، استفاده کند.

ظریف همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا ساختار حقوقی تحریمها تغییر کرده یا اقدامات کنونی موقت است، اعلام کرد که تحریم ها به سمت کاهش پیش می رود ، در سند به طور کامل ذکر شده است که برنامه غنی سازی به عنوان جزئی از هر راه حل به رسمیت شناخته شده است . در این سند کاملا ذکر شده است " حفظ برنامه غنی سازی ایران" و از طرف دیگر "رفع همه تحریم های دوجانبه  چند جانبه و تحریم های بین المللی" به عنوان دو گام نهایی است .

وی در عین حال گفت که از هر دو طرف اقدامات قابل بازگشت است .

وزیر امور خارجه همچنین  خبر داد که سند توافقنامه برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روند کاهش تحریم ها به چه صورت خواهد بود، گفت:تحریم هایی مثل تحریم پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و همچنین خودرو کاهش خواهد یافت و هر گونه تحریم جدیدی متوقف می شود به عبارت تحریم جدید ایجاد نخواهد شد و برخی تحریم ها افزایش پیدا نمی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می گیرد و تحریم ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت، ما در مسیری قرار گرفته ایم که این امید وجود دارد که تحریم ها به طور کامل برداشته شود.

خبرنگاری در مورد تعداد سانتریفیوژها و پروتکل الحاقی و نحوه اجرای آن پرسید که ظریف پاسخ داد: در مرحله نخست بحثی درباره پروتکل الحاقی نمی کنیم البته صحبت در این مورد منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و در مرحله نهایی هم بحث در مورد پروتکل الحاقی را موکول به تصمیم مجلس می دانیم. در مرحله اول همکاری ها با آژانس ادامه می یابد و برخی نگرانی ها رفع می شود.

ظریف گفت: هفته گذشته با امضای توافقنامه ای که با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم همکاری را مرحله به مرحله شروع کردیم، در واقع در ادامه این روند در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای نقل و انتقال پول ایران و همچنین بیمه نفتکش های نفت ایران کاسته خواهد شد.

وی گفت: در حوزه نطنز و فردو شمار سانتریفیوژها باقی خواهد ماند و مواد ۵ درصد ما حفظ خواهد شد همچنین به غنی سازی ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم که این روند هم بر اساس برنامه هایی که داشته ایم، ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم بانک ها به کلی رفع خواهد شد و آیا در مذاکرات در خصوص بحران سوریه و بحرین گفتگویی شد، گفت: مذاکرات منحصر به بحث هسته ای بوده و همان طور که گفتم تحریم های بانکی در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران وارد می شد کاسته خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می شود. ظرف دو سه هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه ها اجرایی می شود.

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اظهارنظر مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات، گفت: آنچه مهم است این است که به سمت حل مشکل پیش برویم، اینکه اظهارنظرهایی می شود فراموش نکنیم تاریخ پرتنشی با ایالات متحده آمریکا داشته ایم و داریم. مردم ما اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد که دولت آمریکا تلاش کند به این بی اعتمادی دامن نزند.

وی تاکید کرد: زمان امتحان فرا رسیده است، این فرصتی برای غرب است که اعتماد مردم ایران را به خود جلب کند و در این میان آمریکا هم برای جلب اعتماد مردم تلاش کند، اگر به منافع خود فکر می کنند اما اگر به دنبال سیاست های گذشته باشند نباید انتظار تغییر زیادی داشته باشند. اگر قدرت ایران در منطقه و دنیا می بینند باید به گونه ای رفتار کنند به سوی حل مشکل پیش برویم. مردم ایران مردم سربلندی هستند و ایستادگی کرده اند، امروز این ایستادگی به نتیجه رسیده است و کسانی که می گفتند یک سانتریفیوژ نباید در ایران بچرخد امروز پذیرفته اند که هر راه حلی با وجود برنامه هسته ای ایران قابل طرح است و هیچ برنامه ای متوقف نمی شود.

وزیر خارجه ادامه داد: این دستاورد ماحصل مقاومت مردم ایران است، ما از نظر فنی کار کردیم، آنچه ما را به اینجا رساند نتیجه مقاومت مردم است که مردم نیز نباید آن را دست کم بگیرند. این مسیر شروع پایان یک بحران است، مردم با مقاومت نشان دادند تحریم و فشار راه به جایی نمی برد و دنیا ناگزیر خواهد شد با مردم ایران از در تکریم و احترام گفتگو کند.

*مهر
===============================================
گروه بین‌الملل مشرق - دیدارهای دوجانبه ایران با نمایندگان ۱+۵، وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون تا نیمه شب گذشت ادامه پیدا کرد و نشانه‌های نزدیک شدن به توافق اولیه در ژنو به چشم می‌خورد.
پس از حضور شب گذشته سرگئی لاوروف، صبح امروز (چهارشنبه) جان کری و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه هم وارد ژنو شدند.
وزرای امور خارجه چین و آلمان نیز در راه ژنو هستند.
شب گذشته سرگئی لاوروف با کاترین اشتون و محمد جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.
**گزارش کامل و جزئیات روز دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ به همراه حواشی و تصاویر آن را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.**

**گزارش کامل و جزئیات روز سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ به همراه حواشی و تصاویر آن را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.**



خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو، آخرین اخبار، تحولات و حواشی دومین روز از مذاکرات ایران و ۱+۵ را بصورت لحظه به لحظه و با بروز رسانی همین قالب خبری، به اطلاع مخاطبان محترم خواهد رساند.
۰۸:۳۵ دکتر ظریف و کاترین اشتون با صدور بیانیه ای مشترک، توافق صورت گرفته را گام اول در مسیر تعامل سازنده خواندند.
۰۸:۳۰ باراک اوباما درباره توافق هسته ای ایران و ۱+۵ صحبت کرد.
اوباما: "ما تلاش کردیم که جلوی مسیر احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را بگیریم و با این توافق در ماههای آینده و برای نخستین بار در سالهای گذشته، برنامه هسته ای ایران پیشرفت نخواهد کرد.
تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود.
در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد.
در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند.
گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم
۰۷:۳۵ نشست خبری دکتر ظریف هم اکنون با خبرنگاران ایرانی درحال برگزاری است.
ظریف: در قسمت اهداف و در قسمت گام نهایی سند توافق، حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.
اقدامات شش ماه اول قابل بازگشت خواهد بود.
در صورت مشاهده هرگونه بدقولی و نقض عهد از طرف مقابل، اقدامات اعتمادساز متوقف خواهد شد.
ما در شرایطی قرار نداریم که یکطرفه تعهداتمان عمل کنیم. ما با هدف رسیدن به توافقی جامع، با چشمی باز و با حراست از حقوق مردم این آمادگی را داریم در صورت رسیدن به این باور که طرف مقابل قصد احترام به حقوق ایران ندارد، راه دیگری را پیش بگیریم.
طرف مقابل تمام راه های غلط را امتحان کرده است و به نتیجه نرسیده است.
آنچه که توافق را برای ما معامله غرب ساخته است و رسانه های غربی گفته اند، شناسایی حقوق ایران است.
رسانه های غربی تلاش خواهند کرد واقعیات را وارونه نشان دهند.
آنچه که نتانیاهو را عصبانی کرده است شناسایی برنامه صلح آمیز هسته ای و حق ایران است.
در گام اول در مورد پروتکل الحاقی بحثی صورت نگرفته است و کلا این مسأله به عهده مجلس شورای اسلامی است.
مواد ۲۰ درصدی ایران برای راکتور تهران به میله سوختی تبدیل خواهد شد.
تعداد سانتریفیوژهای نطنز و فردو هیچ تغییری نخواهد کرد.
۰۷:۲۵ نشست خبری جان کری آغاز شد.

کری: هدف مذاکرات مشخص بود: ایران باید ثابت می کرد ماهیت برنامه اش صلح آمیز است.
تأکید می کنم این توافق دوستان ما در منطقه و همپیمان ما اسرائیل را در شرایط امن تری قرار خواهد داد.
از تلاش های وزیر خارجه ظریف برای رسیدن به این توافق تشکر می کنم.
ما زمان و فضا را برای رسیدن به توافقی جامع فراهم کردیم که به هدفی که رئیس جمهور اوباما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای برسیم.
ما معتقدیم این تحریم ها بود که ما را به مذاکرات امروز آورد.
تصور نکنید که تحریم ها تمام شده است. هدف تحریم ها تضمین برای ادامه مذاکرات است.
ما برای متوقف کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای هر اقدامی انجام خواهیم داد.
اقداماتی که ما متعهد شده ایم به انجام آن، به مدت شش ماه انجام خواهد شد.
توافق هسته ای در وهله اول دسترسی روزانه به تاسیسات هسته ای اصلی خواهیم داشت.
ایران موافقت کرده است که غنی سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند.
ایران ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصد خود را در شش ماه اینده افزایش نخواهد داد.
ایران در شش ماه آینده راکتور اراک را راه اندازی و تزریق سوخت نخواهد کرد.
درباره برنامه هسته ای ایران با اسرائیل اختلاف تاکتیکی داریم.
۰۷:۱۵ نشست خبری دکتر ظریف هم اکنون درحال برگزاری است.
۰۷:۱۵خبرنگاران خارجی طرفدار کشورهای غربی نیز با شنیدن خبر این توافق، نسبت به چنین توافقی ابراز شگفتی کرده اند.
۰۷:۱۰
براساس این سند توافق ،هیچ تحریمی به تحریم های کنونی بر ضد کشورمان اضافه نخواهد شد.
**تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد.
**تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود.
** تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت بطور کلی برداشته می شود.
**حق غنی سازی ایران هم در عمل و هم در گفتار در دو جای متن به رسمیت شناخته شد.
**براساس این توافق ساختار برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل حفظ می شود و هیچ عقبگردی وجود ندارد و غنی سازی ادامه می یابد.
**فردو و نطنز هم به کارشان در سطح کنونی ادامه می دهند.
**براساس این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات اعتمادساز انجام می دهد.
**جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز ظرف ۶ ماه آینده فعالیت های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، ولی غنی سازی زیر ۵ درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می یابد.
**تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای ایران هم ادامه پیدا خواهد کرد.
**بر طبق این توافق تولید اورانیوم ۲۰ درصد در شش ماه آینده به دلیل عدم نیاز ادامه پیدا نخواهد کرد. تمام اورانیوم غنی شده در داخل کشور باقی می ماند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد.
۰۷:۰۰به گزارش خبرنگار مشرق از ژنو، اطلاعات اولیه بدست آمده نشان می دهد توافق به سود ایران و پیروزی بزرگی برای کشورمان است و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس با ناراحتی جلسه ۱+۵ و هتل را ترک کردند.
۰۶:۴۵ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تا ساعتی دیگر درباره توافق صورت گرفته با ایران صحبت خواهد کرد.
۰۶:۴۵ وزرای خارجه ایران و شش کشور تا دقایقی دیگر رسما تفاهمنامه را امضا خواهند کرد.
۰۶:۰۰ وزیر خارجه ایران رسما از توافق هسته ای کشورمان با ۱+۵ خبر داد.
۰۲:۴۵ مقدمات برگزاری نشست خبری ظریف و اشتون در حال انجام است. زمان برگزاری این نشست هنوز معلوم نیست.
۰۲:۱۰ عراقچی: ۹۸ درصد موارد اختلافی حل شده است. ۲ درصد دشواری پیش رو داریم.
۰۲:۰۵روزنامه نیویورک تایمز و برخی منابع خبری داخلی به نقل یک منبع آگاه مفاد توافق احتمالی ایران و ۱+۵ را در حالی منتشر کرده اند که تاکنون بر محرمانه بودن مذاکرات تأکید شده است.
گفتنی است منابع ایرانی حاضر در مذاکرات این گمانه زنی ها را تکذیب کرده و آن را شایعات رسانه ای خوانده اند.
براساس این گزارش ایران در صورت نهایی شدن توافق:
به مدت ۶ ماه غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف خواهد کرد.
خنثی سازی مواد ۲۰ درصدی موجود
عدم تولید و توسعه سانتریفیوژهای جدید
پذیرش سقف ذخیره سازی مواد غنی شده ۵ درصد
تعلیق ۶ ماهه فعالیت ها در راکتور آب سنگین اراک
دسترسی و بازرسی های فراتر از پادمان
امضای توافق با آژانس در مسائل باقی مانده
در مقابل تعهد طرف غربی بدین شرح خواهد بود:
بازگشت هشت و نیم تا ده میلیارد دلار از منابع ایران با رفع تحریم فلزات گرانبها، خودرو، قطعات هواپیما، اموال بلوکه شده و رفع تحریم چند بانک
۰۲:۱۰ عراقچی: مذاکرات ممکن است تا صبح طول بکشد. سقف زمانی مذاکرات فردا ظهر خواهد بود.
هرجا احساس کنیم مذاکرات به نتیجه نمی رسد آن را قطع می کنیم.
۰۲:۰۰ عراقچی : توافقی که در آن حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده باشد مورد قبول ما نیست. پذیرش شفاهی حق ایران برای غنی سازی مورد قبول ما نیست و باید در سند توافق مکتوب شود.
۰۱:۵۰به گزارش خبرنگار مشرق تنها مورد اختلافی باقی مانده برای رسیدن به توافق، پذیرش رسمی حق ایران برای غنی سازی در خاک خود است.
۰۰:۳۰یک دیپلمات هیئت مذاکره‌کننده آلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق: مذاکرات و نشست‌ها تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت و به روز آینده موکول نخواهد شد.
۲۳:۵۰ با پایان نشست دو جانبه دکتر ظریف و اشتون، نشست سه ‌جانبه با حضور جان کری آغاز شد.

۲۳:۰۰مذاکرات دو جانبه دکتر ظریف و خانم اشتون هم‌اکنون در جریان است.

۲۲:۰۰ دکتر ظریف با وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار از تلاش‌های سوئیس برای میزبانی مذاکرات ایران و ۱+۵ تقدیر کرد.
تصاویر دیدار وزیر خارجه با همتای سوئیسی‌اش را از اینجا مشاهده کنید.
۲۱:۲۰ نشست کاترین اشتون با وزرای خارجه شش کشور همچنان ادامه دارد.
۲۰:۵۰ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و چین به پایان رسید.
۲۰:۳۰ بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، قرار است جان کری فردا ۲۴ نوامبر برای دیدار و گفت‌وگو با ویلیام هیگ درباره مسأله سوریه و برنامه هسته‌ای ایران به لندن برود.
۲۰:۲۰ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و چین آغاز شد.
گزارش تصویری این نشست را از اینجا مشاهده کنید.
۱۹:۰۰ جان کری وزیر خارجه آمریکا برای خرید سوغاتی و شکلات (سوغات سوئیس) محل مذاکرات را ترک کرده است.
۱۸:۴۰ عراقچی: مذاکرات در حال بالا و پایین شدن است. امیدواریم امشب به نتیجه برسیم. ممکن است مذاکرات فردا نیز ادامه پیدا کند.
۱۷:۱۰ دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون به پایان رسید.
۱۶:۵۰ سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه: ایران و ۱+۵ به توافق نزدیک شده‌اند.
۱۶:۰۰ دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون آغاز شد.
۱۵:۴۵ وزیر خارجه چین وارد هتل محل مذاکرات شد.
۱۴:۴۵ عراقچی: روز چهارم مذاکرات سخت و نفس‌گیر است. وزرا آمده اند. امیدوارم برای تصمیم گیری‌های سخت آماده باشند.
۱۴:۲۵ نشست ظریف و اشتون به پایان رسید.
۱۴:۰۰ ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در بدو ورود به هتل اینترکنتینانتال در جمع خبرنگاران اظهارات تندی را بر ضد ایران بیان داشت.
ویلیام هیگ گفت: برنامه هسته‌ای ایران بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه است ومی توان گفت که دلیل سایر بی‌ثباتی‌های خاورمیانه هم هست.
ویلیام هیگ در جمع خبرنگاران
**برای انجام مذاکرات بسیار مهمی به اینجا آمده‌ایم.
**ما اینجا هستیم تا بتوانیم مواضع مشترکی داشته باشیم و در صورت نیاز به تصمیم‌گیری، به سرعت تصمیم‌ بگیریم.
**حضور ما در ژنو به این معنا نیست که همه چیز تمام شده است.
**اینجا هستیم تا بگوییم نکات زیادی وجود دارد تا حل شود.
فیلم حضور ویلیام هیگ در جمع خبرنگاران
۱۳:۴۰ جلسه معاونین دقایقی پیش به پایان رسید.
۱۳:۰۵ دیدار محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در چهارمین روز از مذاکرات آغاز شد.
۱۳:۰۰ دیدار جان کری و لوران فابیوس پس از ۱۵ دقیقه به پایان رسید.
۱۲:۴۵ وزیر خارجه آلمان وارد هتل اینترکنتینانتال شد.
حضور وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران
۱۲:۴۰ به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق، سرگئی لاوروف شب گذشته جلسه‌ای خصوصی با خبرنگاران رسانه‌های روسیه برگزار کرد. وزیر خارجه روسیه در این دیدار نکاتی را به خبرنگاران روسی گوشزد که مهم‌ترین آن‌ها بدین شرح است:
** در تحلیل‌ها و اخبار ارسالی از ژنو ایران را مانع و مخالف با توافق نشان داده نشود.
** مهمترین اختلاف باقی مانده میان ایران و کشورهای ۱+۵ مسأله آب سنگین اراک است و بر سر دیگر مسائل توافق شده است.
** توافق ایران و ۱+۵ در نشست جاری بسیار محتمل است.
۱۲:۴۰ جان کری پس از دیداری کوتاه با کاترین اشتون، هم‌اکنون با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار می‌کند.
۱۲:۳۰ سخنگوی هیأت آلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق: وزیر خارجه آلمان تا ۲۰ دقیقه دیگر وارد ژنو خواهد شد. وستروله پس از ورود به ژنو در جمع خبرنگاران صحبت خواهد کرد.
۱۲:۱۵ شبکه خبری العربیه: ایران و غرب به توافقی تاریخی نزدیک شده‌اند.
۱۲:۰۰ وانگ ئیی وزیر خارجه چین وارد ژنو شد.
۱۲:۰۰ جان کری تا دقایقی دیگر با لوران فابیوس و پس از آن با سرگئی لاوروف دیدار خواهد کرد.
۱۱:۳۰ جلسات کارشناسی در سطح معاونین ۱+۵ و هیأت ایرانی هم‌اکنون در حال برگزاری است.
۱۰:۰۰ جان کری وارد ژنو شد. وی ابتدا با نمایندگان هیأت آمریکایی و سپس با کاترین اشتون دیدار خواهد کرد.
۰۹:۱۰ فابیوس وزیر خارجه فرانسه وارد ژنو شد/فابیوس: به توافق امیدوارم.
فابیوس در بدو ورود به ژنو گفت:  من به توافق امیدوارم، اما این توافق باید محکم باشد. من برای این کار به اینجا آمده‌ام.
۰۸:۴۵ وستروله وزیر خارجه آلمان هم راهی ژنو شد.
۰۸:۰۰ نشست ایران و ۱+۵ ساعت ۱۱ به وقت تهران آغاز خواهد شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    صفحات ویژه

     

    استاد رحیم پور ازغدی


         استاد رائفی پور

    تبلیغات
    بنر120 در 240.jpg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 545
  • کل نظرات : 217
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 277
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 389
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,508
  • بازدید ماه : 1,508
  • بازدید سال : 60,447
  • بازدید کلی : 740,295
  • کدهای اختصاصی
    لوگوی حمایت از ما

    http://up.hossein-ezzati.ir/up/hossein-ezzati/nodbe2.jpg


    لوگوی همسنگران